Oleje silnikowe dzielą się na trzy rodzaje. Oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne różnią się bazami olejowymi oraz zestawami dodatków uszlachetniających. Najczęściej stosowanym olejem do współczesnych aut są oleje syntetyczne i to one są najczęściej udoskonalane – dzięki temu oleje te są lepiej dopasowane do wymagań producentów silników, a silniki te są bardziej trwałe i sprawniej pracują.

Oleje syntetyczne dzięki swoim parametrom mogą pracować w wyższych temperaturach oraz są stabilniejsze termicznie. Wytrzymują większy nacisk na smarowane powierzchnie. Wpływają na zmniejszenie zużycia części ruchomych silnika oraz redukcji oporu tarcia. Oleje syntetyczne lepiej niż pozostałe dbają o czystość silnika, redukując osady , oraz wydłużają okres między wymianami oleju. Zachowują płynność w temperaturach nawet do -60°C, co ułatwia uruchomienie silnika w zimie. Wszystko to skutkuje stosowaniem olejów syntetycznych w większości aut obecnie produkowanych.

Kierując się wyborem olej do danego modelu auta , należy stosować taki olej, który spełni wymagania jakościowe producenta. Mając pewność, że auto, mimo znacznego przebiegu, jeździło na oleju syntetycznym, można zastosować olej tego samego typu. Gdy silnik samochodu jest mocno wyeksploatowany i nie mamy pewności, jaki olej był stosowany wcześniej, bezpieczniej będzie wybrać olej półsyntetyczny lub mineralny. Zastosowanie gęstszego oleju może uniknąć wypłukania nagarów co mogłoby doprowadzić do wycieków lub zmniejszenia stopnia kompresji.

5w30, 10w40, 15w40 co oznaczają te wartości? Określają opory oleju przed płynięciem i pochodzą z klasyfikacji SAE. Indeks z literą W określa lepkość w niskich temperaturach, np. 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, natomiast indeks bez litery W określa lepkość w wysokich temperaturach np. 30, 40, 50, 60. Jeśli lepkość jest niższa, to mniejszy jest opór oleju, a więc mniejsze są straty mocy silnika. Natomiast wyższa lepkość daje lepsze zabezpieczenie silnika przed zużyciem.